resten av världen

Efter att en bloggkollega i Montreal kommenterade att jag hade länkat till en artikel som handlade om läkemedelslagstiftning i Kanada, kom jag på att det måste finnas pågående intressanta diskussioner även om upphovsrätt och kopieringsförbudslagar i den nordligaste delen av kontinenten på andra sidan Atlanten.

Genom att titta på en kanadensisk musikerbekants Facebookaktiviteter snubblade jag över en Facebookgrupp, “Fair Copyright for Canada”, som har över 90,000 medlemmar, att jämför med den svenska Stoppa Ipred-gruppen som nu har hoppat upp till över 60,000 (i ett mycket mindre land). Det handlar i Kanada om ett lagförslag som om jag förstått det rätt bland mycket annat skall göra det förbjudet att kringgå kopieringsskydd även när man gör säkerhetskopior av produkter man köpt för eget bruk. Verktygen för att hantera sådana problem kan komma att förbjudas, vilket gör att undantagen för handikappade som behöver tekniken inte kommer att fungera så enkelt. Det tycks dock ha varit en livlig debatt i Kanada under året som gått, och engagerade medborgare har kunnat få gehör hos politiker för att lagförslaget är för omfattande och kan leda till orimliga konsekvenser både för enskilda, kreatörer och utbildningsväsendet.

Idag när jag började prenumerera på den toppnoterade svenska bloggen Opassande ser jag att Emma där har skrivit ett bra inlägg om läget för upphovsrättslagarna i Kanada. Hon länkar till Michael Geist och en video.

Övriga fynd: Enligt Min Humla har postat an english version of a satirical post by blogger Josh om att förbjuda konsumtion av country & western-musik, som tidigare handlade om dansbandsmusik.

Dagen är inne. Regeringen ser ut att ha bestämt sig i sista minuten för en ganska osminkad anslutning till europeisk standard för piratjakt. Tråkigt, eftersom mycket tyder på att det systemet inte fungerar särskilt bra i de länder i Nordamerika och Europa som redan har prövat det i ett antal år. Sverige hade en chans att tänka om och börja driva en modernare linje, mer anpassad till teknikutvecklingen och den verklighet som medborgarna lever i. Nu kan vi bara hoppas på att det fortfarande finns politiker som driver frågor om integritet och privatliv.

2 thoughts on “resten av världen

  1. Thanks for that explanation of what's going on in Canada! Yes, I realized this bill was the Canadian version of the DMCA. I've also understood that the federal funding of artistic projects has been a good thing, even if the application process perhaps also often has been frustrating and time-consuming for the struggling artists – who need the money, but need their time for doing better things that paperwork, too. It's sad if a change of funding policy/level will change the arts and music scene so it becomes more dependent on a mainstream market.

  2. Thanks for that ping.
    Google Translate seems to do a decent job with this post.
    The C-61 bill which sparked the Fair Copyright for Canada Fb group (and a number of other activities) became moot when the Tory government launched elections, less than two months ago. The Tories got reelected, with several more seats, but they are still a minority government. For several reasons, that government may be toppled on Monday, and a coalition formed by two other parties (Liberal and New Democratic Party) would take over. Even if the Tories remain in power, it sounds like they'll have a very difficult time pushing legislation.
    The C-61 bill was, very directly, the Canadian equivalent to the DMCA in the US. Very few of the rules it included were less corporation-friendly than the DMCA and some rules were even more corporation-oriented. At least, that's what I got out of it. Never read the actual bill (though I probably should have) and there hasn't been a very public discussion on the topic.

    Speaking of music and Canadian politics… A potentially more damaging event for Canadian musicians is the fact that the Tory government decreased federal funding for the arts. The amount itself is rather small but the effects are felt at all levels of the arts world. In a way, it's a "trickle down effect" of negative consequences. Those at the bottom of the pyramid (artists who already struggle) are greatly affected while industries based on music probably suffer more from their own reluctance to change their ways than from federal funding.
    (I don't tend to voice such opinions very loudly, but I do care a lot about the fate of musicians.)

Comments are closed.